TETİK PARMAK

TETİK PARMAK
Parmakların açılması veya kapanması sırasında oluşan takılmalar tetik parmak olarak adlandırılır. Esas sebep parmaklarımızı büken kas kirişlerinde oluşan genel kalınlaşma veya nodül dediğimiz lokal kalınlaşmalardan oluşur. Kalınlaşan kas kirişleri pulley dediğimiz bantların altından zorlanarak geçer yada geçemez. Bu nedenle parmak hareketleri sonucu takılmalar oluşur. Bu takılmalar ilk aşamada ara ara olurken ilerleyen dönemde kalıcı olur. 40-60 yaş arası daha sıktır ve kadınlarda daha fazla oluşur. Parmakların aşırı kullanılması ve şeker hastalığı, romatoid artrit gibi ek medikal problemlerin olması tetik parmak oluşumunu tetikler. Takılma ön planda olan şikâyettir ve özellikle sabahları artar.

tetik1

Tetik parmakta erken tanı ve tedavi önemlidir ve ameliyatsız da yapılabilir. Öncelikle şikâyetlerin ortaya çıkmasında herhangi bir aktivite varsa bu aktivitelerin durdurulması veya şeklinin değiştirilmesi gereklidir. Konservatif tedavi şu şekilde uygulanır.
Parmak ateli: İstirahat amaçlı kullanılır ve ödemin azaltılması hedeflenir. tetik2

NSAI(Antienflamatuar ilaçlar): Ağrıyı ve ödemi azaltmak için kullanılır.
Kortizon Enjeksiyonu: Kortizon çok güçlü bir antienflamatuvar(ödem çözücü) ilaçtır. Normal antienflamatuvar ve parmak ateli ile istirahatle tedaviye yanıt alınamayan durumlarda tendon etrafındaki ödemi dolayısı ile ağrıyı ve azalmak için kortizon enjeksiyonu yapılabilir ve bu işlem 2-3 defa tekrarlanabilir. Ancak bu belli bir süre rahatlama sağlamakla beraber şikâyetler genellikle tekrar eder.

Ameliyat genellikle konservatif tedaviye yanıt veya etkilenen parmağın tamamen hareketsiz kaldığı hastalarda uygulanır. İşlem 1-2cm lik kesiden tendonun üzerinde bulunan ve pulley adı verilen bağın kesilmesi ile tendonun rahatlatılması ile olur. Lokal anestezi ile yapılabileceği gibi ideal olanı bölgesel anestezi ve turnike altında kanamasız ortamda yapmaktır.
Komplikasyonlar(İstenmeyen kötü sonuç):Her ameliyatta olduğu gibi tetik parmak ameliyatında da enfeksiyon, kanama, sinir yaralanması, bağın tam olarak kesilememesi ve tetik parmağın tekrarlaması gibi komplikasyonlar (istenmeyen kötü sonuç) olabilir.