OMUZ MANŞET(ROTATOR CUFF-RC) YIRTIKLARI

OMUZ MANŞET(ROTATOR CUFF-RC) YIRTIKLARI

RC omzu hareket(öne, arkaya, yana hareketini ve içe-dışa dönmesini sağlan) ettiren kas grubudur. RC yırtıkları genellikle yaşlanmaya bağlı yıpranma yırtıkları veya ani travma ile oluşur. Bu yırtıklar kısmi veya tam yırtık şeklinde olabilir.

-İstirahat veya hareket ile ağrı, ilerleyen süreçte gece ağrısı

-Omuzdan kola yayılan ağrı

-Ani hareket ile oluşan batıcı ve şiddetli ağrı

-Hareket ve güç kaybı

-Eli sırta götürmede veya kolu çevirmede güçlük ve ağrı

Bu belirtilerin oluşturduğu şikayetler sonucunda ortopedi doktoru tarafından yapılan muayene sonucunda ağrının yeri, şekli, süresi ve yayılımı belirlenerek röntgen, bilgisayarlı tomografi, ultrasonografi veya MR tetkikleri kullanılarak tanı konulur.

Tedavide amaç ağrıyı kesmek ve kişinin günlük işlerini yapmasını sağlamaktır. RC yırtıklarında tedavi genellikle cerrahidir(Ameliyat). Ancak cerrahi tedavi yapılamayacak kadar  yaşlı veya ameliyata engel herhangi bir sağlık sorun olan hastalarda konservatif tedavi(cerrahi olmayan) uygulanır.

İstirahat: Kolunuzun kol askısı ile askıya alınması veya ağrınızı ortaya çıkaran hareketlerden(kolun havaya kaldırılması) kaçınılması

NSAI(Antienflamatuar ilaçlar): Omuz içinde oluşan ödemi azaltmak için  kullanılır.

Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon: Ağrıyı azaltmak için açma-germe, sıcak-soğuk uygulama ve güçlendirme şeklinde yapılabilir.

Kortizon Enjeksiyonu: Kortizon çok güçlü bir antienflamatuvar(ödem çözücü) ilaçtır. Normal antienflamatuvar, istirahat ve fizik tedaviye yanıt alınamayan durumlarda omuz içindeki ödemi dolayısı ile ağrıyı azalmak için omzun içine kortizon enjeksiyonu yapılabilir ve bu işlem 2-3 defa tekrarlanabilir.

omuz6

Cerrahi tedavi genellikle artroskopik (2-3 adet birer cm’lik deliklerden girilerek kamera yardımı ile bir monitöre görüntülerin aktarılması ile yapılan ameliyat) yani kapalı yöntemle yapılmasına rağmen nadiren açık ameliyat da gerekebilir.

Cerrahi tedavide amaç yırtık olan tendon veya kasın dikilmesi ve bu yapılar etrafında bulunan ve sıkışıklığa neden olan yapıların şişmiş bursanın (kesecik) alınması ve eğer omzu hareket ettiren kas veya tendonlara bası yapan yeni kemik oluşumları varsa bu oluşumların tıraşlanması veya temizlenmesi şeklinde yapılır.

Ameliyat sonrası şişlik ve ağrı azalıncaya kadar bir kaç gün kol askısı uygulanarak günde 4-5 defa olmak üzere her defasında 20 dakika buz tatbik edilir. Daha sonraki rehabilitasyon doktorunuza ve yapılan ameliyata göre değişir. Nadiren ameliyat sonrası hastada hareket kısıtlılığını engellemek ve omuz etrafındaki kasları güçlendirmek için fizik tedavi ve rehabilitasyon gerekebilir.

продвижение сайтовкак утеплить деревянный домincase perforated case macbook air 13translate from turkish to english