Ön-Arka Çapraz Bağ Yırtıkları

onarka1

Ön ve arka çapraz bağlar diz içinde birbirilerini çaprazlayan, dizin önden arkaya kaymasını ve dönmesini engelleyen bağlardır.

ACL-PCL yaralanmaları genellikle ani ve şiddetli travma sonucu oluşur. Sıklıkla futbol, basketbol, voleybol, tenis ve kayak sporları ile uğraşan kişilerde oluşur. Bu yaralanmalar dizin:
-Ani ve şiddetli dönmesi ve durması
-İç-dış veya ön-arka planda direk darbe
-Yüksekten atlama veya düşme sonucu oluşur.

Oluşturduğu Şikâyetler:

Yukarıda saydığımız sebeplerden herhangi birinin olması durumunda dizde genellikle ağrı ile beraber kopma sesi duyulur.

-Şişlik(ilk 24 saat içinde oluşur)
-Yürüme Güçlüğü
-Dizde boşalma hissi

Tanı öncelikli olarak hastanın şikayetleri, şikayetlerin süresi, varsa travma (yaralanma) şekli ile beraber ortopedi doktorunun muayenesi ile konur. Ek bir yaralanma yoksa ACL-PCL yırtıklarında röntgen herhangi bir bulgu vermez ve tanının konulabilmesi için MR gereklidir.

Unutmamak gerekir ki ACL ve PCL diz yerinde tutan bağlardır ve bu bağların olmaması durumunda dizde oluşan aşırı hareket ile kıkırdak hasarı ve ek olarak menüsküs yırtıkları oluşabilir. Ancak yine de  ACL-PCL yırtıklarında tedavi; hastanın yaşına, yırtığın şekline(kısmi-tam), hastanın aktivite düzeyine ve beklentilerine göre konservatif(cerrahi olmayan tedavi) ve cerrahi tedavi olarak ikiye ayrılır.

onarka2

Konservatif Tedavi

Yırtılmış olan ACL-PCL bağlarının kendiliğinden iyileşme şansı yoktur.Ancak hastanın yaşına, aktivite düzeyine ve beklentilerine göre konservatif tedavi uygulanabilir.

Tedavide eğer diz içi aşırı kanama ve buna bağlı olarak basınç oluşmuş ise oluşan basıncı ve ağrıyı azaltmak için doktor tarafından bir enjektör yardımı ile kan boşaltılabilir.

Ek olarak:

Rest(İstirahat):Ağrı ve şişlik geçinceye kadar hareket ettirmemek ve yük vermemek (bir çift koltuk değneği ile)
Ice(Buz):Günde 4-5 defa olmak üzere her defasında 20 dakika buz uygulanması
Compression(Baskı-Bandaj): Dizlik veya bandaj ile dizi sarmak
Elevation(Yüksekte Tutma): Dizi kalp seviyesinden yüksekte tutarak diz içi kanamayı azaltmak.
NSAI(Antienflamatuar ilaçlar): Diz içinde oluşan ödemi azaltmak için kullanılır.

uygulanır ve sonrasında diz etrafındaki kasları güçlendirmek için fizik tedavi ve rehabilitasyon uygulanır.

Cerrahi tedavi artroskopik olarak yapılır. Yırtılmış olan bağın dikilmesi mümkün olmadığından bu bağların yeniden oluşturulması gerekmektedir. Bunun için genellikle hastanın kendisinden alınan tendon, kemik-tendon veya kemik-tendon-kemik greftleri(doku)  kullanılır. Nadiren kadavradan alınmış olan hazır greftler de kullanılabilir. Her yöntemin avantaj ve dezavantajları vardır ve bu tamamen cerrahın alışkanlığına ve becerisine bağlıdır.

Ameliyat artroskopik olarak uyluk ve kaval kemiklerine anatomik yapıya uygun şekilde açılan tünellerin içine hastadan alınan greftin hazırlandıktan sonra yerleştirilmesi ile yapılır.

Ameliyat ne zaman yapılması gerektiği tartışma konusudur. Bazı doktorlar ameliyatın hemen yapılması gerektiği savunurken bazıları ise erken dönemde yapılan ameliyat sonucu diz içinde yapışıklıklara neden olabileceği ve bunun sonucunda hareket kısıtlılığı oluşabileceğini savunurlar.

Ancak genel kanı bu ameliyatın acil olmadığı ancak olabildiğince erken yapılması yönündedir.

Ameliyatın ertesi günü hastanın ağrısının izin verdiği ölçüde diz bükme(doksan dereceyi geçmemek şartıyla) ve açma hareketleri ile beraber quadriceps(uyluk ön yüz kası) kasma-gevşetme hareketlerine başlanır ve iki hafta boyunca bir çift koltuk değneği ile basmasına izin verilir.

İkinci haftanın sonunda hasta hareket kısıtlılığını engellemek ve diz etrafındaki kasları güçlendirmek için fizik tedavi ve rehabilitasyon programına alınır.

Hasta herhangi bir sorun olmadığı taktirde eğer masa başı işi yapıyorsa 1 hafta sonra işinin başına dönebilir. Eğer hastanın işi gereği ayakta kalıyorsa bu süre 3 haftadır.продвижение сайтовкилиманджаро вулканнаушники для компьютера игровыеинтернет продвижение услуг