Menüsküs Yırtıkları

menuskus1

menuskus2

Diz eklemi; uyluk kemiği, kaval kemiği, diz kapağı kemiği, bu kemiklerin eklem yüzeylerini kaplayan kıkırdak doku, iç-dış menisküsler, ön-arka çapraz bağlar, iç-dış yan bağlardan oluşur.

Diz yaralanmalarında menüsküs yırtığı oldukça sık görülür. Özellikle futbol, basketbol buz okeyi gibi kontakt sporlarda ve dizin dönmesine neden olan kayak, tenis gibi sporlarda  oluşur.

Menüsküs Yırtıklarının Sebepleri:

Genellikle travma(yaralanma) ve spor yaralanmaları sonucu oluşur. Özellikle dizin squat (bükülü olduğu) pozisyonunda dönmesi ile oluşur. Ayrıca ilerleyen yaşlarda yaşlılığa bağlı olarak  dejeneratif(yıpranmaya bağlı) yırtık da sıkça görülür.

Oluşturduğu Şikâyetler:
-Serlik ve Şişlik
-Dizin Kilitlenmesi veya hareket kısıtlılığı
-Boşalma

Tanı öncelikli olarak hastanın şikayetleri, şikayetlerin süresi, varsa travma (yaralanma) şekli ve süresi ile beraber ortopedi doktorunun muayenesi ile konur. Ek bir yaralanma yoksa menüsküs yıktıklarında röntgen herhangi bir bulgu vermez ve tanının konulabilmesi için MR gereklidir.

menuskus3

Menüsküsün 1/3 dış kısmı(kırmızı alan) kanlanması oldukça iyidir ve iyileşme potansiyeli yüksektir.1/3 orta kısım(kırmızı-beyaz alan) kanlanmanın az olduğu alandır.1/3 iç kısım(beyaz alan) kanlanmanı olmadığı ve buradaki menüsküsün diz içi sinoviyal sıvıdan beslendiği alandır. Menüsküs yırtıklarında tedavi; hastanın yaşına, yırtığın şekline ve yerine, yırtığın olma zamanı ve tedavi arasında geçen süreye, hastanın aktivite düzeyine ve hastanın beklentilerine göre konservatif(cerrahi olmayan tedavi) ve cerrahi tedavi olarak ikiye ayrılır. Menüsküs yırtıkların tedavisi genellikle cerrahi(ameliyat) ile tedavi edilmekle beraber her hangi bir sebepten dolayı ameliyat olamayan hastalar için de cerrahi olmayan(konservatif) tedavi uygulanır.

Konservatif Tedavi

Rest(İstirahat): Ağrı ve şişlik geçinceye kadar hareket ettirmemek ve yük vermemek (bir çift koltuk değneği ile)
Ice(Buz):Günde 4-5 defa olmak üzere her defasında 20 dakika buz uygulanması
Compression(Baskı-Bandaj): Sıkı bir bandaj ile dizi sarmak
Elevation(Yüksekte Tutma): Dizi kalp seviyesinden yüksekte tutarak diz içi kanamayı azaltmak.
NSAI(Antienflamatuar ilaçlar): Diz içinde oluşan ödemi azaltmak için kullanılır.

menuskus5

Cerrahi tedavi artroskopik yötemle yani diz bölgesinde açılan 2-3 adet 1cm’lik deliklerden girilen kamera yardımı ile yapılır. Menüsküs yırtıklarını cerrahi tedavi hastanın yaşına, yırtığın yerine ve şekline, yırtığın olma zamanı ile tedavi arasında geçen süreye, hastanın spor aktivitesine ve beklentilerine göre değişir. Güncel tedavi mümkün olduğunca menüsküsü korumak ve ileride oluşabilecek kıkırdak hasarını ve diz kireçlenmesini önlemek için Menüsküs Tamiri ( Yırtık olan kısmın dikilmesi) yapmak şeklindedir.  Ancak menüsküsün dikilmesinin mümkün olmadığı durumlarda (çok parçalı yırtıklarda 1/3 iç kesimde oluşan yırtıklarda, yaşlanma sonucu oluşan dejeneratif (yıpranma) yırtıklarında ve uzun süre önce oluşmuş yırtıklarda) veya dikilse bile kaynama olasılığının olmadığı hastalarda Menisektomi (Yırtık olan menüsküs kısmının tamamen çıkarılması) şeklinde tedavi edilir.

Ameliyat sonrası rehabilitasyon ameliyatta nasıl bir işlem yapıldığına göre değişir. Eğer menisektomi yapılmışsa ameliyatın ertesi günü hastanın ağrısının izin verdiği ölçüde diz bükme ve açma hareketleri ile beraber quadriceps(uyluk ön yüz kası) kasma-gevşetme hareketlerine başlanır ve bir hafta boyunca bir çift koltuk değneği ile basmasına izin verilir.

Eğer menüsküs tamiri yapılmış ise ameliyatın ertesi günü diz bükme(doksan dereceyi geçmemek şartıyla)ve açma hareketleri ile beraber quadriceps(uyluk ön yüz kası) kasma-gevşetme hareketlerine başlanır ve üç hafta boyunca bir çift koltuk değneği ile hastanın ağrısının izin verdiği ölçüde basmasına izin verilir.

Bazen hastanın rehabilitasyonu hasta uyumu veya ağrı nedeni ile gecikebilir ve bu nedenle fizik tedavi ve rehabilitasyon gerekebilir.

Hasta herhangi bir sorun olmadığı taktirde eğer masa başı işi yapıyorsa 5 gün sonra işinin başına dönebilir. Eğer hastanın işi gereği ayakta kalıyorsa bu süre menisektomi için 10 gün ve menüsküs dikiş için ise 3 haftadır.раскрутка сайтовфирменный дизайнаккумулятор для iphone повышенной емкости купитьоптимизация сайтов