KALÇA KİREÇLENMESİ

KALÇA KİREÇLENMESİ(Osteoartrit)

Osteoartrit(kireçlenme) eklem kıkırdağındaki yıpranma sonucu kıkırdağın yok olması ve eklemin normal görevini yapamaması durumudur. Osteoartrit(kireçlenme) bütün eklemlerde görülebileceği gibi sıklıkla diz ve kalça eklemlerini tutar. Kalça eklemi, uyluk kemiği ile leğen kemiğinin ve bu kemiklerin üzerini saran kıkırdak dokusu ve çevresini saran eklem kapsülünün oluşturduğu soket tarzında vücudumuzun en büyük eklemidir.

KALÇA OSTEOARTRİTİNİN NEDENLERİ
-Romatizmal Hastalıklar(Romatoid artrit, Ankilozan spondilit vb)
-Geçirilmiş eklem iltihapları
-İyi tedavi edilmemiş/edilememiş eklem içi kırıklar
-Doğuştan kalça çıkığı
-Çocukluk yaşlarında geçirilmiş olan bazı hastalıklar(Kalça çıkığı, Perthes, Uyluk kemiği başının büyüme kıkırdağında olan kırıklar ve kaymalar vb)
-Yaşlılık
-Obesite(Şişmanlık)
-AVN(Kalça kemiğinde kanlanmanın bozulması)
-Uzun süreli kortizon kullanımı
-Alkolizm

-Ağrı: Tedrici olarak artar. Yürümekle veya hareket ile artar ve istirahat ile azalır. Başlangıçta kasık ağrısı şeklindeyken ilerleyen süreçte uyluk ve kalça ağrısı olarak kendini gösterir.
-Hareket kısıtlılığı: Kalçanın tam olarak bükülememesi, açılamaması ve döndürülememesi
-Yürüme güçlüğü, aksama ve bacakta kısalık

Tanı öncelikli olarak doktor muayenesi ile konulur. Doktorunuz şikâyetlerinizin şekli, süresi, ağrıyı neden olan sebepleri sorguladıktan sonra kalçanızdaki ağrıyı ve hareket açıklığını tespit ettikten sonra gerekli radyolojik tetkikleri ister. Bunların başında röntgen gelir ve kalça kireçlenmesinin tanısında çok önemli yer tutar. Röntgene ek olarak MR veya BT nadiren gerekebilir. Ayrıca laboratuvar tetkikleri de kireçlenmeye neden olabilecek diğer hastalıkları tespit etmede önemlidir. Ayrıca kalça ağrısı belden de kaynaklanabileceğinden bel bölgesinin muayenesi de yapılmalıdır.

Normal kalça

Kireçlenmiş Kalça

KONSERVATİF TEDAVİ(Cerrahi olmayan tedavi):
Konservatif tedavide amaç ağrıyı azaltmaktır. Ancak osteoartritin ilerleyici olduğunun ve konservatif tedavinin kesin çözüm olmadığının bilinmesi gerekir.
-Fizik Tedavi ve Eksersiz: Kalça ve bacak kaslarını güçlendirmek kıkırdağa binen yükü azaltacağından eksersiz oldukça faydalıdır. Ayrıca günlük yaşamınızda yapacağınız bazı değişiklikler de ör. Ağrıyı ortaya çıkaran hareketlerden kaçınmak, baston kullanmak, merdiven yerine asansör kullanmak, kilo vermek, yüzmek veya suyun içinde yürümek ağrıyı azaltacaktır. Ağrını arttığı dönemlerde istirahat etmek ve olmadığı zamanda ise açma ve germe eksersizleri fayda sağlar.
-İlaç Tedavisi: Birçok ilaç kireçlenmede kullanılabilir ve hastaların bu ilaçlara verdikleri cevap farklı olabilir.
Bu ilaçların başında NSAI (ibuprofen, naproxen vb) gibi ödem çözücü ve ağrı kesiciler (parasetamol, asetaminofen vb) gelir.
NSAI grubunda olmalarına rağmen etki mekanizması farklı olan celecoxib ve meloxicam gibi ilaçlarda kullanılabilir. Ancak bu ilaçların kullanımı özellikle yüksek tansiyon, inme, kalp krizi ve damar tıkanıklığı geçirmiş olan kişilerde mutlaka doktor kontrolünde olmalıdır.
-Glukozamin-Kondrotin Sülfat: Aslında bu destekleyici tedavinin kıkırdak hasarını ve kireçlenmeyi önlediğine dair bilimsel veriler olmamakla beraber bu tedaviyi uygulayan hastalarda ağrının azaldığı bildirilmiştir.
-Kortizon Enjeksiyonu: Kortizon çok güçlü bir antienflamatuvar(ödem çözücü) ilaçtır. Normal antienflamatuvarla tedaviye yanıt alınamayan durumlarda kalça içindeki ödemi dolayısı ile ağrıyı azalmak için kortizon enjeksiyonu yapılabilir ve bu işlem 2-3 defa tekrarlanabilir. Ancak bu belli bir süre rahatlama sağlamakla beraber şikâyetler genellikle tekrar eder. Ayrıca eklem içine yapılan kortizon kıkırdak hasarı oluşturduğu için ancak ileri evrede ve ameliyat edilemeyecek kadar tıbbi sorunları olan hastalarda tercih edilmelidir.

CERRAHİ TEDAVİ:
Konservatif tedaviye yanıt alınamayan durumlarda ameliyat bir seçenektir. Ameliyat için hastanın yaşı, kireçlenmenin derecesi önemlidir ve tedavi şeklini değiştirir.
Osteotomi(Aksın Değiştirilmesi):Eğer uyluk kemiğinde veya çanak kemiğinde mevcut eğrilikten kaynaklanan kireçlenme varsa bu durumun düzeltilmesi amacı ile genç hastalarda kireçlenmeyi geciktirmek amacı ile kemikte yapay kırık oluşturularak normal anatomik yapının oluşturulmasıdır.

Kalça Protezi: Kalçadaki kıkırdak yapısının tamamen bozulduğu ve yapılan bütün tedavilere yanıt alınamadığı durumlarda, yani kalçanın normal işlevini yapamadığı durumlarda, bozuk olan eklemin tamamının çıkarılarak yerine özel tasarlanmış metal ve bu metallerin arasına konulan dayanıklı polietilenden üretilen yapay eklem konulması kalça protezi olarak adlandırılır.

kalca1

Kalça protezi leğen kemiğinin içerisine yerleştirilen bir yuva, bu yuvanın içine konulan dayanıklı polietilenden veya çinkodan üretilen yapı, uyluk kemiğinin içerisine yerleştirilen bir sap(stem), bu stemin üzerine konulan küresel bir baştan oluşur.

Protezler; çelik, titanyum vb maddelerden üretilirler. Proetezin kemiğe tutulumunu sağlamak amacı ile eskiden kemik çimetosu kullanılırken günümüzde ilerleyen teknoloji ile üretilen çimentosuz protezler tercih edilmektedir.

kalca2

Komplikasyonlar(İstenmeyen kötü sonuç): Her ameliyatta olduğu gibi kalça protezi ameliyatında da enfeksiyon, aşırı kanama, damar yaralanması, sinir yaralanması, pıhtı atması, bacaklarda uzunluk farkı oluşması, ameliyat sırasında kemikte kırık oluşması gibi komplikasyonlar (istenmeyen kötü sonuç) olabilir.

Hastaya osteotomi yapılmış ise yine ertesi günü hastanın ağrısının izin verdiği ölçüde kalça bükme ve açma hareketleri ile beraber kalça ve quadriceps(uyluk ön yüz kası) kasma-gevşetme hareketlerine başlanır ve altı-sekiz hafta boyunca bir çift koltuk değneği ile basmasına izin verilir. 6-8 hafta sonunda çekilen röntgende yeterli derecede kaynama tespit edilirse 15 gün süre ile tek değnek(ameliyatsız tarafta) ile basmasına izin verilir.

Bazen hastanın rehabilitasyonu hasta uyumu veya ağrı nedeni ile gecikebilir ve bu nedenle fizik tedavi ve rehabilitasyon gerekebilir.