ÇIKIKLAR

ÇIKIKLAR

Direkt veya endirekt bir kuvvet ile eklemleri oluşturan kemikler arasındaki ilişkinin bozulması ve kemiklerin kalıcı olarak yer değiştirmesi çıkık olarak adlandırılır. Çıkıklar travma sonucu oluşabilecekleri gibi doğuştan da olabilirler.

Çıkık sırasında veya sonrasında ekleme yakın olan bazı damar ve sinirlerin hasar görebileceği unutulmamalıdır.

-Şekil bozukluğu

-Hissizlik-Kuvvetsizlik(Eğer sinir hasarı varsa)

Tanı doktor muayenesi sonucu öncelikle çekilen röntgen ile konulur. Ayrıca çıkık esnasında oluşan bağ yırtıklarını ve ek kırıkları tespiti için ileri tetkik olarak MR ve BT de gerekebilir.

Bütün çıkıklarda çıkığın acil olarak yerine yerleştirilmesi gereklidir.

Çıkıkların tedavisi çıkığın yerine, süresine, eşlik eden kırık olup olmamasına göre konservatif(ameliyatsız) veya cerrahi(ameliyat) olabilir.

Konservatif tedavide ortopedi doktoru çeşitli manevralarla çıkığı yerine koyar. Bu işlem hasta açısından genellikle biraz ağrılı olmakla beraber acil şartlarda yapılabilecek bir işlemdir. Hastanın ağrısının azaltılması ve hastanın gevşemesini sağlamak amacı ile hastane şartlarında ağrı kesici iğneler veya eklem içine yapılan lokal anestezik maddeler ile bu işlem yapılabilir. Hastanın ağrı nedeni ile kendini kastığı veya kemik erimesi olan yaşlı hastalarda bu işlemin genel anestezi (narkoz) altında yapılması tercih edilir.

Eğer çıkık ile beraber kırık da varsa kırığın yerine, şekline göre ameliyat gerekebilir.

Çıkık yerine konulduktan sonra şişlik ve ağrı azalıncaya kadar çıkığın yerine göre 1-3 hafta sabitlenmesi gerekir. Bu sürenin sonunda hastada hareket kısıtlılığını engellemek için fizik tedavi ve rehabilitasyon gerekebilir.loft из сип панелейтайланд пхукет горящие турычехол на машину от солнцакаркасные дома строители