AYAK BİLEĞİ BURKULMALARI VE BAĞ YARALANMALARI

AYAK BİLEĞİ BURKULMALARI VE BAĞ YARALANMALARI

Ligament eklemi yerinde tutan elastik yapıda bağlara verilen isimdir. Eklemin aşırı ve anormal hareketlere karşı yerinde durmasını sağlarlar. Bu aşırı ve anormal hareketlere karşı bağların bir direnme gücü vardır. Bu direnme gücünün aşılması sonucu bağ yırtıkları oluşur.

Ayak bileği dış kısmında öne(Anterior Talofibuler Ligament-ATFL), alta (calcaneofibuler ligament-CFL) ve arkaya(Posterior Talofibuler Ligament-PTFL) giden üç adet bağ bulunur.

Ayak bilek burkulmaları oldukça sık görülür. Genellikle futbol, basketbol, tenis gibi spor yapanlarda veya günlük hayatta (uygun olmayan zeminde) yürüme sonucu oluşur. Bu burkulmalar her yaşta olabilir. Yaşlı insanlarda kemik yapının zayıf olmasından dolayı kırık veya kırıklı çıkık ile sonuçlanabilir.

Ayak bileği burkulmasında veya bu burkulmaların tekrarlanmasında ayak bileği eklem kıkırdağının da hasar görebileceği ve bunun sonucunda daha büyük sorunlar oluşturabileceği unutulmamalıdır.

Bağ Yırtıkları genellikle:

1.Derece: Bağın esnemesi ve bağı oluşturan liflerin bir kısmının hasar görmesi

2.Derece: Kısmi yırtık

3.Derece: Tam yırtık olarak sınıflandırılır.

-Hareket kısıtlılığı ve yürüme güçlüğü

Doktor muayenesi sonucu ağrını yeri tespit edilir. Bazı özel testler ile ayak bileğinizi farklı yönlerde hareket ettirerek hangi bağın yaralandığını tespit etmeye çalışır. Kesin tanı çekilen ön-arka ve yan röntgenler(kırık olup olmadığını tespit etmek veya stres grafileri ile ayak bileğindeki açılmayı görmek için) ve MR ile konulur.

Ayak Bileği Stres Grafisi

Konservatif Tedavi(Cerrahi Olmayan Tedavi)

Konservatif tedavide amaç hastanın ağrısını keserek günlük işlerine olabildiğince erken dönmesini sağlamaktır. Ancak unutmamak gerekir ki bağ yırtıklarını tam olarak iyileşmesi 6-8 haftadır. Ayak bileğinde oluşabilecek sertliğini önlemek için erken dönemde rehabilitasyon ve hareket önemlidir.

-İstirahat: Ayak bileğine uygulanan ayak bilekliği, alçı-atel veya sıkı bir bandaj ile üzerine 2-3 gün basmamak(bir çift koltuk değneği kullanmak)

-Yüksekte Tutmak: Ayak bileğinin ilk 48 saat kalp seviyesinden yukarda tutmak şişliği engelleyeceğinden iyileşmeyi hızlandırır.

-NSAI(Ödem Çözücü):Antienflamatuvar ilaçlar ağrının ve yumuşak dokunun şişliğinin giderilmesinde kullanılır

-Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon: Ağrıyı azaltmak ayak bileği burkulmasının tekrarlanmasını engellemek için açma-germe, sıcak-soğuk uygulama ve güçlendirme şeklinde yapılabilir.

-Kortizon Enjeksiyonu: Kortizon çok güçlü bir antienflamatuvar(ödem çözücü) ilaçtır. Ayak bileği bağ yaralanmalarında kortizon ancak normal antienflamatuvar ve fizik tedaviye yanıt alınamayan kronik ağrılı durumlarda ağrıyı azalmak için yapılabilir.

Her ne kadar yapılan çalışmalar iyi şekilde uygulanmış konservatif tedavi ile cerrahi tedavi sonuçlarının uzun dönemde(1.yılın sonunda) aynı olduğunu gösterse de genel görüş; 35 yaş altında 3. derece yırtığı olan profesyonel/amatör spor yapan kişilerde, tekrarlayan burkulmalarda, kıkırdak hasarlarında ve konservatif tedaviye cevap alınamayan durumlarda ameliyatın gerekli olduğu yönündedir.

Ameliyat kişinin ilerleyen yaşantısında oluşabilecek sorunların engellenmesinde ve spor yaşantısına daha erken dönmesi açısından önemlidir.

Cerrahi tedavi üç şekilde yapılır:

1.Artroskopi: Eklem içindeki kıkırdak hasarlarını tanı ve tedavisi ile eklem içinde hareket eden serbest parçacıkların(eklem faresi) çıkarılması.

2.Bağ Tamiri: Yırtık olan bağın dikilmesi veya bağ; kemik birleşme yerinden ayrılmış ise özel bazı iplikli vidalar yardımı ile bağın kemiğe dikilmesi.

Ayak Bileği Dış Yan Bağ Yırtığı

Bağ Yırtığı Tamiri

Bağ Yırtığı(Dikilmiş Hali)

3.Rekonstrüsiyon(Yeniden Bağ Yapılması): Bağın dikilemeyecek kadar hasar görmüş olduğu veya eski bağ yırtıklarında vücudumuzdan alınan ayrı bir bağın kemikler içine açılan tünellerden geçirilerek yeni bağ yapılması.

Ameliyat sonrası ayak bileği 90 derecede olacak şekilde alçı veya bot ile 3 hafta sabitlenir. Bu süre içinde hastanın ağrısının izin verdiği ölçüde basmasına müsaade edilir. 3 haftanın sonunda alçı veya bot çıkarılır ve eksersizlere başlanır. Zorlayıcı hareketler ancak 6. haftadan sonra başlar ve spora dönüş yapılan ameliyata göre 3-6 aydır.

Resim14acheter un vibrocar cover for 2008 nissan altimaстроительство казаньраскрутка сайтов продвижение